میلاد فرخنده یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت بر
تمامی شیعیان جهان مبارک
خورشید سپهر رهبری پیدا شد
احیا گر فقه جعفری پیدا شد
تبریک به مهدی که با عالم امشب
رخسار امام عسگری پیدا شد
«سید رضا مؤید»
آسمان دیده بر زمین گشوده بود و مدینه، شب انتظارش را به دست صبح امید
زندگینامه:
(برای خواندن زندگی نامه و... به ادامه مطلب مراجعه کنید)
زندگینامه
امام حسن عسکری (ع ) در سال 232هجری در مدینه
چشم به جهان گشود . پدر بزرگوارش امام هادی (ع)
هنگام تولد فرزند، شانزده سال و چند ماه بیشتر
نداشت، مادروالا گهرش سوسن یا سلیل یا حدیث زنی
لایق و صاحب فضیلت بود و در پرورش فرزند نهایت
مراقبت راداشت ، تا حجت حق را آن چنان که شایسته
است پرورش دهد .
.
این زن پرهیزگار در سفری که امام عسکری (ع ) به سامرا کرد همراهامام بود و در سامرا از دنیا رحلت کرد
کنیه آن حضرت ابامحمد بود.
مدت کوتاه حیات امام به سه دوره تقسیم می گردد:
:دوره اول : تا چهار سال و چند ماهگی امام (و به قولی تا
13 سالگی) از عمر شریفش در مدینه سر برده،
دوره دوم:
تا 23 سالگی به اتفاق پدر بزرگوارش در سامرامی زیسته (اوهمراه پدر بزرگوارش امام هادی (ع) در محله عسگر
قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگی
می کردند و به عسگری لقب یافتند
)دوره سوم: تا 29 سالگی یعنی شش سال و اندی پس
از رحلت امام دهم (ع) در سامرا ولایت بر امور و
پیشوایی بر ستون را بر عهده داشته است
.دوران امامت:
امام حسن عسکری (ع ) از شش سال دوران اقامتش ،
سه سال را در زندان
گذرانید . زندانبان آن حضرت صالحبن وصیف دو غلام ستمکار را بر امام گماشته بود ، تا
بتواند آن حضرت را - به وسیله آن دو غلام - آزار
بیشتری دهد ، اما آن دو غلام که خود از نزدیک ناظر حال
و حرکات امام بودند تحت تأثیر آن امام بزرگوار قرار گرفته
به صلاح و خوش رفتاری گراییده بودند . وقتی از این
غلامان جویای حال امام شدند ، می گفتند این زندانی
روزها روزه دار است و شبها تا بامداد به عبادت و راز و
نیاز با معبود خود سرگرم است و با کسی سخن نمی
گوید . عبیدالله خاقان وزیر معتمد عباسی با همه غروری
که داشت وقتی با حضرت عسکری ملاقات می کرد به
احترام آن حضرت برمی خاست ، و آن حضرت را بر
مسند خود می نشانید . پیوسته می گفت : در سامره
کسی را مانند آن حضرت ندیده ام ، وی زاهدترین و
داناترین مردم روزگار است .
حضرت را از مردم می پرسیدم . مردم را نسبت به او
متواضع می یافتم . می دیدم همه مردم به بزرگواریش
معترفند و دوستدار او می باشند . با آنکه امام (ع ) جز با
خواص شیعیان خود آمیزش نمی فرمود ، دستگاه
اوقات ، آن حضرت را زندانی و ممنوع از معاشرت داشت .
" از جمله مسائل روزگار امام حسن عسکری (ع ) یکی
نیز این بود که از طرف خلافت وقت ، اموال و اوقات شیعه
، به دست کسانی سپرده می شد که دشمن آل
محمد (ص ) و جریانهای شیعی بودند ، تا بدین گونه بنی
ه مالی نهضت تقویت نشود . چنانکه نوشته اند که احمد
بن عبیدالله بن خاقان از جانب خلفا ، والی اوقاف و
نهایت مرتبه عداوت را داشت " .
" نیز اصحاب امام حسن عسکری ، متفرق بودند و امکان
تمرکز برای آنان نبود ، کسانی چون ابوعلی احمد بن
اسحاق اشعری در قم و ابوسهل اسماعیل نوبختی
خلافت عباسی ، پس از شهادت حضرت رضا (ع ) معمول
داشت ، چنان دامن گسترده بود که جناح مقابل را با
ایمان به حق و دعوت به اصول عدالت کلی ، این همه
سختی را تحمل می کرد ، و لحظه ای از حراست ( و
هادی (ع ) و حضرت امام حسن عسکری (ع ) هم از
سوی دستگاه خلافت تحت مراقبت شدید و ممنوع از
ملاقات با مردم بودند و هم امامان بزرگوار ما - جز با یاران
خاص و کسانی که برای حل مشکلات زندگی مادی و
دینی خود به آنها مراجعه می نمودند - کمتر معاشرت
می کردند به جهت آن بود که دوران غیبت حضرت مهدی
(ع ) نزدیک بود ، و مردم می بایست کم کم بدان خو
گیرند ، و جهت سیاسی و حل مشکلات خود را از اصحاب
خاص که پرچمداران مرزهای مذهبی بودند بخواهند ، و
پیش آمدن دوران غیبت در نظر آنان عجیب نیاید . باری ،
امام حسن عسکری (ع ) بیش از 29سال عمر نکرد
ولی در مدت شش سال امامت و ریاست روحانی
اسلامی ، آثار مهمی از تفسیر قرآن و نشر احکام و بیان
مسائل فقهی و جهت دادن به حرکت انقلابی شیعیانی
که از راههای دور برای کسب فیض به محضر امام (ع )
می رسیدند بر جای گذاشت .
الهی و مناظرات کلامی جنبش علمی خاصی را تجدید
کرد ، و فرهنگ شیعی - که تا آن زمان شناخته
باعث ظهور مردان بزرگی چون یعقوب بن اسحاق کندی ،
که خود معاصر امام حسن عسکری بود و تحت تعلیمات
آن امام ، گردید .
آماده کردن مسئله غیبت:
ـ فعالیت امام حسن عسکری (ع) و برنامه ریزی او در تحقق بخشیدن
هدف مزبور به دو کار مقدماتی نیازداشت:
1-مخفی کردن مهدی (عج) از چشم مردن و نشان دادن وی فقط بهبعضی از خواص
2-آنکه به هر ترتیب، فکر غیبت را در اذهان و افکار رسوخ دهد و بهمردم بفهماند که این مسئولیت اسلامی را باید تحمل کنند و مردم را به
این اندیشه و متفرعات آن عادت دهند
بیانیه امام حسن عسکری (ع) سه شکل داشت:
الف) بیانیه های کلی و عمومی درباره صفات مهدی (ع) از قبیل:
«وقتی قیام کند، در میان مردم با علم خود داوری خواهدکرد مانند
داوری داود که از بینه و دلیل پرسشی نمی کرد.»
ب) توجیه و نقد سیاسی در مورد اوضاع موجود، و مقرون کردن آن به
اندیشه وجود مهدی (ع) و ضرورت ایجاد
دگرگونیها از سوی او و از این قبیل است: «وقتی قائم خروج کند به
ویران کردن منابر و جایگاههای خصوصی در مساجد فرمان خواهد داد
این جایگاهها به منظور امنیت و محافظت خلیفه از تعدی، و برای
افزودن هیبت او در دل دیگران بنا شده است.»
ج)اعلامیه های کلی برای پایگاهها و اصحابش که در آن، ابعاد اندیشه
غیبت برای آنان و ضرورت آمادگی و عمل به آن از ناحیه روانی و
اجتماعی توضیح داده شده بود، تا غیبت امام (ع) و جدایی او را از آنان
بپذیرند. امام به ابن بابویه نامه ای نوشت و در آن فرمود: «بر تو باد
بردباری و انتظار گشایش، پیمبر فرمود: برترین عمل امت من انتظار
کشیدن گشایش است و شیعه ما پیوسته در اندوه است تا فرزندم
ظهورکند.»
3- راه دیگری که امام برای آمادگی غیبت دراذهان مردم انجام دادپنهان نمودن خود و برقراری رابطه با دوستان و طرفداران ازطریق
مکاتبه و مراسله بوده است. همچنین نظام و روش وکالتی و وساطتی که
امام حسن عسکری (ع) با پایگاههای مردمی خود برگزید، روشی دیگر
از روشهای بود که برای فهماندن مسئله غیبت آماده شده بود.
نوشته شده توسط :