سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 امام حسن عسگری (ع) - حجاب غیبت

امام حسن عسگری (ع)

چهارشنبه 86 اردیبهشت 5 ساعت 10:0 صبح

میلاد فرخنده یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت بر

تمامی شیعیان جهان مبارک

 

خورشید سپهر رهبری پیدا شد

احیا گر فقه جعفری پیدا شد

تبریک به مهدی که با عالم امشب

رخسار امام عسگری پیدا شد

«سید رضا مؤید»      

                                

                                                    

آسمان دیده بر زمین گشوده بود و مدینه، شب انتظارش را به دست صبح امید
می سپرد که ناگاه در صبح دمی حیات بخش آفرینش، تولدی دوباره کرد و
یازدهمین روشنگرش را به هستی بخشید. عرش به برکت میلاد جهان افروز
امام عسکری (ع) بزم شادی گستراند. تولد او موعودی را بشارت دهنده است
که ظهورش، سپیده دمی است به سوی روشنایی و مرهمی برتمامی رنج ه
و مقصد تمام رفتن ها و رسیدن ها.به امید ظهورش2

 

زندگینامه:

(برای خواندن زندگی نامه و... به ادامه مطلب مراجعه کنید)

زندگینامه

امام حسن عسکری (ع ) در سال 232هجری در مدینه

 چشم به جهان گشود . پدر بزرگوارش امام هادی (ع)

هنگام تولد فرزند، شانزده سال و چند ماه بیشتر

نداشت، مادروالا گهرش سوسن یا سلیل یا حدیث زنی

لایق و صاحب فضیلت بود و در پرورش فرزند نهایت

مراقبت راداشت ، تا حجت حق را آن چنان که شایسته

است پرورش دهد .

.این زن پرهیزگار در سفری که امام عسکری (ع ) به سامرا کرد همراه

 امام بود و در سامرا از دنیا رحلت کرد

کنیه آن حضرت ابامحمد بود.

مدت کوتاه حیات امام به سه دوره تقسیم می گردد::

دوره اول : تا چهار سال و چند ماهگی امام (و به قولی تا

 13 سالگی) از عمر شریفش در مدینه سر برده،

دوره دوم:تا 23 سالگی به اتفاق پدر بزرگوارش در سامرا

می زیسته (اوهمراه پدر بزرگوارش امام هادی (ع) در محله عسگر

 قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگی

می کردند و به عسگری لقب یافتند)

دوره سوم: تا 29 سالگی یعنی شش سال و اندی پس

 از رحلت امام دهم (ع) در سامرا ولایت بر امور و

پیشوایی بر ستون را بر عهده داشته است.

دوران امامت:

امام حسن عسکری (ع ) از شش سال دوران اقامتش ،

 سه سال را در زندان گذرانید . زندانبان آن حضرت صالح

 بن وصیف دو غلام ستمکار را بر امام گماشته بود ، تا

بتواند آن حضرت را - به وسیله آن دو غلام - آزار

بیشتری دهد ، اما آن دو غلام که خود از نزدیک ناظر حال

 و حرکات امام بودند تحت تأثیر آن امام بزرگوار قرار گرفته

 به صلاح و خوش رفتاری گراییده بودند . وقتی از این

غلامان جویای حال امام شدند ، می گفتند این زندانی

روزها روزه دار است و شبها تا بامداد به عبادت و راز و

نیاز با معبود خود سرگرم است و با کسی سخن نمی

 گوید . عبیدالله خاقان وزیر معتمد عباسی با همه غروری

 که داشت وقتی با حضرت عسکری ملاقات می کرد به

 احترام آن حضرت برمی خاست ، و آن حضرت را بر

مسند خود می نشانید . پیوسته می گفت : در سامره

کسی را مانند آن حضرت ندیده ام ، وی زاهدترین و

داناترین مردم روزگار است .


پسر عبیدالله خاقان می گفت : من پیوسته احوال آن

حضرت را از مردم می پرسیدم . مردم را نسبت به او

متواضع می یافتم . می دیدم همه مردم به بزرگواریش

 معترفند و دوستدار او می باشند . با آنکه امام (ع ) جز با

 خواص شیعیان خود آمیزش نمی فرمود ، دستگاه


خلافت عباسی برای حفظ آرامش خلافت خود بیشتر

اوقات ، آن حضرت را زندانی و ممنوع از معاشرت داشت .

 
"
از جمله مسائل روزگار امام حسن عسکری (ع ) یکی

نیز این بود که از طرف خلافت وقت ، اموال و اوقات شیعه

 ، به دست کسانی سپرده می شد که دشمن آل

محمد (ص ) و جریانهای شیعی بودند ، تا بدین گونه بنی

ه مالی نهضت تقویت نشود . چنانکه نوشته اند که احمد

بن عبیدالله بن خاقان از جانب خلفا ، والی اوقاف و


صدقات بود در قم ، و او نسبت به اهل بیت رسالت ،

 نهایت مرتبه عداوت را داشت " .
"
نیز اصحاب امام حسن عسکری ، متفرق بودند و امکان

 تمرکز برای آنان نبود ، کسانی چون ابوعلی احمد بن

اسحاق اشعری در قم و ابوسهل اسماعیل نوبختی


در بغداد می زیستند ، فشار و مراقبتی که دستگاه

خلافت عباسی ، پس از شهادت حضرت رضا (ع ) معمول

 داشت ، چنان دامن گسترده بود که جناح مقابل را با


سخت ترین نوع درگیری واداشته بود . این جناح نیز طبق

 ایمان به حق و دعوت به اصول عدالت کلی ، این همه

 سختی را تحمل می کرد ، و لحظه ای از حراست ( و


نگهبانی ) موضع غفلت نمی کرد " . اینکه گفتیم : حضرت

 هادی (ع ) و حضرت امام حسن عسکری (ع ) هم از

 سوی دستگاه خلافت تحت مراقبت شدید و ممنوع از

ملاقات با مردم بودند و هم امامان بزرگوار ما - جز با یاران

 خاص و کسانی که برای حل مشکلات زندگی مادی و

دینی خود به آنها مراجعه می نمودند - کمتر معاشرت

می کردند به جهت آن بود که دوران غیبت حضرت مهدی

 (ع ) نزدیک بود ، و مردم می بایست کم کم بدان خو

گیرند ، و جهت سیاسی و حل مشکلات خود را از اصحاب

 خاص که پرچمداران مرزهای مذهبی بودند بخواهند ، و

پیش آمدن دوران غیبت در نظر آنان عجیب نیاید . باری ،

 امام حسن عسکری (ع ) بیش از 29سال عمر نکرد

ولی در مدت شش سال امامت و ریاست روحانی

اسلامی ، آثار مهمی از تفسیر قرآن و نشر احکام و بیان

مسائل فقهی و جهت دادن به حرکت انقلابی شیعیانی

که از راههای دور برای کسب فیض به محضر امام (ع )

می رسیدند بر جای گذاشت .


در زمان امام یازدهم تعلیمات عالیه قرآنی و نشر احکام

الهی و مناظرات کلامی جنبش علمی خاصی را تجدید

کرد ، و فرهنگ شیعی - که تا آن زمان شناخته


شده بود - در رشته های دیگر نیز مانند فلسفه و کلام

باعث ظهور مردان بزرگی چون یعقوب بن اسحاق کندی ،

 که خود معاصر امام حسن عسکری بود و تحت تعلیمات

آن امام ، گردید .

آماده کردن مسئله غیبت:

ـ فعالیت امام حسن عسکری (ع) و برنامه ریزی او در تحقق بخشیدن

هدف مزبور به دو کار مقدماتی نیازداشت:

1-مخفی کردن مهدی (عج) از چشم مردن و نشان دادن وی فقط به

بعضی از خواص

2-آنکه به هر ترتیب، فکر غیبت را در اذهان و افکار رسوخ دهد و به

مردم بفهماند که این مسئولیت اسلامی را باید تحمل کنند و مردم را به

این اندیشه و متفرعات آن عادت دهند

بیانیه امام حسن عسکری (ع) سه شکل داشت:

الف) بیانیه های کلی و عمومی درباره صفات مهدی (ع) از قبیل:

«وقتی قیام کند، در میان مردم با علم خود داوری خواهدکرد مانند

داوری داود که از بینه و دلیل پرسشی نمی کرد.»

‌ ب) توجیه و نقد سیاسی در مورد اوضاع موجود، و مقرون کردن آن به

 اندیشه وجود مهدی (ع) و ضرورت ایجاد

دگرگونیها از سوی او و از این قبیل است: «وقتی قائم خروج کند به

ویران کردن منابر و جایگاههای خصوصی در مساجد فرمان خواهد داد

 این جایگاهها به منظور امنیت و محافظت خلیفه از تعدی، و برای

افزودن هیبت او در دل دیگران بنا شده است.»

ج)اعلامیه های کلی برای پایگاهها و اصحابش که در آن، ابعاد اندیشه

غیبت برای آنان و ضرورت آمادگی و عمل به آن از ناحیه روانی و

اجتماعی توضیح داده شده بود، تا غیبت امام (ع) و جدایی او را از آنان

 بپذیرند. امام به ابن بابویه نامه ای نوشت و در آن فرمود: «بر تو باد

بردباری و انتظار گشایش، پیمبر فرمود: برترین عمل امت من انتظار

 کشیدن گشایش است و شیعه ما پیوسته در اندوه است تا فرزندم

 ظهورکند.»

3- راه دیگری که امام برای آمادگی غیبت دراذهان مردم انجام داد

پنهان نمودن خود و برقراری رابطه با دوستان و طرفداران ازطریق

مکاتبه و مراسله بوده است. همچنین نظام و روش وکالتی و وساطتی که

امام حسن عسکری (ع) با پایگاههای مردمی خود برگزید، روشی دیگر

 از روشهای بود که برای فهماندن مسئله غیبت آماده شده بود.

 

 


نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]