سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 فـــــــــــــــــــــــــــــد کــــــــــــــــــــــــــــــ - حجاب غیبت
 

قصه پر غصه فـدک :

پیامبر به غیر از هدایای معنوی به دخترش یک هدیه به ظاهر مادی نیز داد جالب اینکه این هدیه نیز به دستور خداوند بود.

آیه نازل شد و آت ذالقربی حقه (حق نزدیکان را بپرداز) وقتی از جبرئیل سؤال می کند ذالقربی کیست و حقش چیست می گوید زهرا و فدک این حادثه سه سال قبل از رحلت پیامبر بوده و مدیریت فدک به دست او می هفتد او نیز آنرا وقف ذریه اش می کند .

- البته بخشیدن فدک به فاطمه یک مساله ساده نبود ، پشت وانه ای برای ولایت علی بود . لذا از این منظر یک هدیه معنوی است.

فدک باغی است که سالانه 700 هزار مثقال درآمد داشته و پس از پس از فتح خیبر که غنائمش بین مسلمانان تقسیم شد اهالی فدک آمدند نزد پیامبر و صلح کردند و نیمی از باغهای خود را به ایشان دادند لذا خالصه رسول الله است .

عوامل سیاسی غصب فدک :

ابوبکر و عمر تنها بعد از ده روز بعد از فوت پیامبر با استناد به یک حدیث جعلی که نحن معاشر الانبیاء لا نورث (ما پیامبران از خود طلا و نقره دنیایی به جا نمی گذاریم جز علم و دانش ) فدک را پس گرفتند . زیرا:

1- می دانستند که وجود فدک در دست خاندان پیامبر بعنوان یک هدیه یا ارث یک امتیاز برزگ معنوی محسوب می شود و سبب می شود مردم مساله خلافت را در این خاندان جستجو کنند .

2- می دانستند اگر این ملک به دست علی باشد قلوب مردم متوجه آنها میشود و خلافت آنها متزلزل می گردد ، زیرا فدک پشتوانه ولایت بود همانطوری که اموال خدیجه پشتوانه پیشرفت اسلام بود .

لذا هر یک از خلفا در برابر مساله فدک موضعی خاص و حساسیتی متفاوت داشتند.چون فدک فدک بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد جنبه سیاسی دارد و هدف آنها منزوی کردن و اظهار دشمنی با اهل بیت است . عمر بن عبد العزیر خلیفه اموی فدک را پس می دهد ،پزید بن عبد الملک میگیرد ، مامون پس می دهد ،متوکل می گیرد تا اینکه این سرزمین به کلی ویران شد.


نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]